Financieel advies = nieuwsgierig + communicatie = NLP
“Het effect van communicatie, is het antwoord dat je krijgt”.
Een vooronderstelling binnen NLP. Dat zou kunnen betekenen, dat de kwaliteit van financieel advies afhankelijk is van de antwoorden van de klant. Antwoorden die wél afhankelijk zijn van de kwaliteit van de door de financieel adviseur gestelde vragen. Klinkt logisch en maakt een nadenkertje.
Ik neem je dan ook graag mee in mijn gedachtegang over de meerwaarde van NLP in financiële dienstverlening voor zowel hypotheek-, verzekerings-, vermogens- en echtscheidingsadvies als ook financial planning. Want financieel advies vraagt in mijn visie om nieuwsgierigheid van de adviseur naar de klantwens, om professionele communicatie in het belang van de klant. Dat maakt een match met NLP.
Waarom wil je als financieel adviseur leren over NLP?
“Do what you do so well that they will want to bring their friends.”- Walt Disney
Ooit een klantgesprek gehad, waarbij je volledig langs elkaar heen praatte? Of een gesprek waarvan je na 3 minuten al dacht: “Dat wordt niks” en je collega daarna wél een geweldig adviesgesprek met deze klant had? Wel eens een adviesrapport opgesteld, waarop jouw klant niet aanhaakte ondanks dat je zeker wist dat jij het beste voorstel had? Vast wel. In trainingen hoor ik dit regelmatig terugkomen en eerder schreef ik hier twee artikelen over: ‘Hoe is de staat van jouw rapport? De onbewuste klik‘ en het belang van taal in elk gesprek, ‘Leer de VAK-taal van je klant‘. Rapport én het kunnen praten of schrijven in de taal van de klant, zijn cruciaal voor succes.
De kaart is niet het gebied
Een andere vooronderstelling binnen NLP is: “De kaart is niet het gebied. ”(Alfred Korzibsky “The Map is Not the Territory – The Word is Not the Thing” ). Kort uitgelegd: wat we denken en zeggen, is niet noodzakelijkerwijs wat het is. In financieel advies zijn aannames onhandig en gevaarlijk. Advies wil je immers optimaal laten aansluiten bij de echte onderliggende behoeften, drijfveren en waarden van de klant, toch?! Wat de klant zegt, vraagt dus om doorvragen, nieuwsgierigheid én ontdekken, om helder te krijgen wat de woorden bedoelen.
NLP koppelt de dynamiek tussen brein (neuro), taalgebruik (linguïstiek) en gedrag (het interne programma dat dan loopt) en hoe deze drie elkaar beïnvloeden. De gouden driehoek voor hét verschil dat het verschil maakt tussen persoonlijk advies en geautomatiseerd advies.
“The customer experience is the next competitive battleground.”- Jerry Gregoire
Wat leer je als financieel professional nog meer van NLP ?
Door informatie, achtergronden, structuur en oefening, leer je praktisch inzicht in de mogelijkheden en werking van de communicatietechnieken. NLP leert je hoe je optimaal financieel advies bouwt én presenteert. Plus:
- Je leert hoe je met elke klant een klik maakt
- Je leert hoe je jouw klanten tot ambassadeur maakt
- Je leert hoe je in minder tijd betere en meer onderscheidende adviezen samenstelt
- Je ontdekt hoe jouw klant graag het adviesrapport ingericht wil hebben
- Je ervaart dat je door structuur adviesgesprekken soepeler en beter gaan
- Je communiceert op een nog meer onderscheidend, hoger en klantgerichter niveau
Kortom: jij geeft jouw advies een volledig nieuwe dimensie met kennis van NLP.
Hoe anderen financieel adviseurs ook kiezen voor NLP
Menselijke communicatie is het uniek onderscheidend vermogen ten opzichte van elke hypotheek- of verzekeringsapp of adviesrobot. Robots en software zullen steeds meer kennis ondersteunen en bemiddeling mogelijk maken; de échte financieel adviseur al altijd werk houden. De kracht van menselijke communicatie is voor veel financieel professionals de reden dat ook zij meer willen leren van NLP. Een mooi onderzoek hiero
“Your customer doesn’t care how much you know until they know how much you care.” – Damon Richards
Het resultaat van NLP in de financiële dienstverlening
Financieel adviseurs die hebben geleerd over NLP via bijvoorbeeld de opleiding NLP Practitioner of de unieke NLPXperience workshop, leveren inmiddels onderscheidend maatwerk en bijzondere meerwaarde aan hun klanten en daarmee aan zichzelf, hun onderneming en de branche als geheel. Hun successen staan als een huis.
Binnenkort kom ik met een uniek NLP opleidingsprogramma, speciaal voor de financiële branche. Op de hoogte blijven? Typ ‘JA GRAAG’ onder dit artikel en ik neem je als één van de eersten mee in de berichtgeving hierover.
“The longer you wait, the harder it is to provide outstanding customer service.” – William H. Davidow
Wil je sparren over wat NLP voor jou of jouw team kan betekenen in de financiële dienstverlening? Laat het mij weten, neem contact met mij op.
Delen van dit artikel mag zeker!
Goede groet, Remko Grijm
Certified Trainer of NLP – Master Coach
Daarnaast ben ik Certified Financial Planner (CFP FFP), Financieel Echtscheidingsadviseur (FEA), Hypothecair Planner (EHP) en heb ik in de afgelopen jaren meer dan 13.000 financieel adviseurs getraind en gecoached. Ik ben dus bekend met de markt én met NLP.
“Jouw advies krijgt de waarde die jij het geeft.” – Remko Grijm